Zeehaven-dagen

20 juni 2026

Afgelopen weekend werden de ‘zeehavendagen’ georganiseerd. Anders dan in Rotterdam staat de zeehaven nog niet echt op het netvlies van veel Amsterdammers, hoewel Amsterdam toch in omvang de vierde zeehaven van Europa is. Dat de zeehaven van Amsterdam niet onbelangrijk is, wist ik dan nog wel, maar dat hier de zeehavendagen werden georganiseerd, was bij ons nog niet doorgedrongen. We gingen, zoals zo vaak, voor een middagwandelingetje van hooguit drie kwartier, maar dat werd uiteindelijk een hele middag. Want eenmaal bij het IJ leek het wel een ‘Sail in het klein’ en voeren er een aantal prachtige tall ships voorbij. Verder stond de boot naar Damen Shipyards bij het NDSM-terrein op het punt van vertrek en we konden zo opstappen. Aldaar zou een rondleiding worden georganiseerd.

Op die scheepswerf worden onder meer grote schepen onderhouden en gerepareerd. Imposant was nog wel het dok waarin de ‘Nordnes’ uit Rotterdam op het droge lag en daar werd onderhouden. Het laagste punt van het dok ligt 15 meter onder het niveau van het IJ. De deuren zijn stevig genoeg om de enorme druk van het water te weerstaan, zo werd ons uitdrukkelijk verzekerd. Het schip zelf rust op metalen en houten blokken en je kon zo onder het grote schip doorlopen. Na reparatie stroomt het dok in twee uur vol water en kan het schip vertrekken. En bij een volgend schip is het dok ook in een aantal uren weer leeggepompt. Gelukkig had ik – ook voor het voorgenomen kleine wandelingetje – de camera meegenomen, wat je weet tenslotte nooit wat je onderweg nog tegenkomt. Dit dus …! Het resultaat staat op:

https://www.flickr.com/photos/140378231@N02/albums/72177720334338772