De Grieken zijn niet zo van het opruimen. Gebouwen en huizen die zijn verlaten en geen functie meer hebben of niet meer worden bewoond, worden niet afgebroken, maar blijven tot in lengte van jaren staan. En dat is maar goed ook, want anders hadden we geen Akropolis gehad. Maar je kan natuurlijk ook doorslaan, want ze doen dit ook met bouwsels waarvan je je kunt afvragen of die nog een historische betekenis hebben. En het betreft niet alleen gebouwen, maar ook auto’s, boten en eigenlijk allerlei soorten afgedankte rommel. Zo staat er dichtbij ons appartement een autowrak met kenteken en al, dat er vorig jaar op dezelfde plaats precies zo bij stond, behalve dat het wrak nu iets meer doorgeroest was dan vorig jaar. Maar het hele eiland staat vol met afgedankte bouwsels en andere rommel. Het schijnt niemand te deren en het wachten is op de natuur die het langzaam overneemt. Vooral in de omgeving van Karlovasi aan de noordkust is nog veel ‘industrieel erfgoed’ te vinden. Er zijn geen hekken, dus je kunt onbekommerd naar binnen en het fotografische resultaat van – naast natuurlijk ook veel moois – een dagje rommel staat op: